آوار اجاره‌خانه بر سر مستاجران
سر به فلک‌کشیدن قیمت‌ها در فصل جابه‌جایی، سلامت روان مستاجران را به هم ریخته است

آوار اجاره‌خانه بر سر مستاجران

جام جم آنلاین در گفت‌وگو با رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران بررسی می‌کند

‌طرح مالیات برخانه‌های خالی تاثیر گذار است؟ ‌|‌ آپارتمان‌های خالی در شمال تهران خاک می‌خورد

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران  درباره تاثیر اجرای طرح مالیات بر آپارتمان‌های خالی می‌گوید: اجرای این طرح هنوز تاثیر خاصی در بازار اجاره آپارتمان نداشته است.  
رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران  درباره تاثیر اجرای طرح مالیات بر آپارتمان‌های خالی می‌گوید: اجرای این طرح هنوز تاثیر خاصی در بازار اجاره آپارتمان نداشته است.  
کد خبر: ۱۴۰۶۳۶۵

به گزارش جام جم آنلاین، کيانوش گودرزی، رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای طرح گرفتن مالیات از مالکان خانه‌های خالی تاثیری در بهبود شرایط مستاجران خواهد داشت؟ عنوان می‌کند: گرفتن مالیات از خانه‌های بدون مستاجر طرح خوبی به نظر می‌رسد. اما اینکه این طرح موفق خواهد بود؟ بحث دیگری است.

او ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی جامعه می‌توان از این سیاست به نفع مستاجران استفاده کرد. اما مساله اینجاست که آیا این طرح می‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند؟‌

گودرزی با اشاره به اینکه باید بررسی شود که خانه‌های خالی بیشتر در کدام مناطق شهر قرار دارند، توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه بیشتر این آپارتمان‌ها در مناطق شمالی شهر واقع شده‌اند. این پرسش مطرح می‌شود که آیا مستاجران می‌توانند هزینه‌ اجاره این واحدهای مسکونی را پرداخت کنند؟

آن طور که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید، بیشتر آپارتمان‌های خالی در کلانشهر تهران در مناطق شمالی شهر واقع شده‌اند و همه اقشار  جامعه نمی‌توانند از عهده پرداخت اجاره آنها برآیند.

گودرزی درباره شرایط در مناطق جنوبی شهر نیز عنوان می‌کند: تعداد آپارتمان‌های خالی در جنوب شهر کمتر از مناطق شمالی است، زیرا مالکان خانه‌ها در جنوب شهر برای به دست آوردن درآمد بیشتر تمایل دارند، املاک  خود را اجاره بدهند.

‌او در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این طرح سبب افزایش تمایل مالکان برای اجاره آپارتمان‌های خالی‌شان شده است؟ نیز توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد اجرای این طرح تاثیر گذار خواهد بود، اما هنوز اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است.

هرچند بسیاری از مستاجران از افزایش اجاره‌ ها گلایه دارند، اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است هنوز در بازار ‌هیاهو یا استرس برای افزایش اجاره دیده نمی‌شود.‌‌

‌طرح مالیات برخانه‌های خالی تاثیر گذار است؟ ‌|‌ آپارتمان‌های خالی در شمال تهران خاک می‌خورد

به گفته او این روزها قیمت‌هایی که برای اجاره در نظر گرفته می‌شود، تفاوت زیادی با اسفند ماه گذشته ندارد.

‌گودرزی با اشاره به اینکه هنوز به زمان پیک جا به جایی مستاجران نزدیک نشده‌ایم، توضیح می‌دهد: شیوع شایعات در بازار به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.‌

‌رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از مالکان در مناطق شمالی شهر تمایلی به اجاره دادن آپارتمان‌های خالی خود ندارند؟ به جام جم آنلاین می‌گوید: برخی صاحبان املاک با متراژ بالا در مناطق شمالی شهر به دنبال سوداگری هستند و تصور می‌کنند اگر آپارتمان‌های خود را اجاره ندهند در ماه‌های آینده می‌توانند با فروش آنها پول بیشتری به دست بیاورند.

‌او در پاسخ به این پرسش که آیا دولت امسال نیز محدودیتی برای افزایش اجاره بها در نظر گرفته است؟ می‌گوید: در زمانی که کرونا فراگیر شده‌ بود شاهد چنین رویکردی بودیم. اما امسال تاکنون در این خصوص  چیزی اعلام نشده است.

گودرزی درباره اینکه اکنون ‌اجاره بهای یک ملک  چگونه مشخص می‌شود؟ نیز توضیح می‌دهد: سال‌هاست که در بازار اجاره ‌ ملک براساس ارزش آن در نظر گرفته می‌شود. به این شکل که یک دهم قیمت آن به عنوان اجاره تعیین می‌شود.

او درباره اینکه آیا این شیوه تعیین اجاره بها درست است؟ نیز عنوان می‌کند: به نظرم این شیوع درست نیست و می‌توان رویکردهای بهتری را در نظر گرفت. اما مساله اینجاست که باید تولید مسکن نیز در کشور افزایش پیدا کند.

‌رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در حوزه مسکن میراث دار مشکلات دولت‌های گذشته است، توضیح می‌دهد: دولت ‌ برای حل بحران مسکن باید از بخش خصوصی کمک بگیرد.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها